.
.
.

Nieuwe aanpak huurachterstanden: 60 procent minder huisuitzettingen

12/10/2017

Huurachterstanden en schuldenproblematiek. Het is iets waar iedere woningcorporatie mee te maken krijgt. Staedion hanteert een nieuwe aanpak. CorporatieGids.nl ging hierover in gesprek met Martin Peeringa, Manager Huurincasso bij Staedion. Hij vertelt waarom Staedion deze stap zette, en welke maatregelen zijn genomen om huurachterstanden zo veel mogelijk te beperken.

Het roer ging om
Staedion heeft uiteindelijk met hun incasso-aapak het roer omgegooid. “Wij merkten dat onze bewoners alleen maar dieper in de schulden kwamen te zitten, bijvoorbeeld door extra incassokosten. We proberen nu eerder met hen in contact te komen, en zetten al onze middelen in aan de voorkant. Zo ontvangen bewoners als herinnering een sms-bericht dat de huur wordt afgeschreven, en attenderen wij hen met een gesproken bericht via een belcomputer op de huurachterstand. Ook geven we bewoners de mogelijkheid om direct in contact te treden met één van onze medewerkers. Iedere maand bellen we 2.800 huurders met een betalingsachterstand.” Wanneer Staedion dan nog geen contact kan krijgen, gaat het over tot het doen van huisbezoeken.

Lees het volledige interview in de Corporatiegids.nl